0 Läs mer >>

Idag gjorde jag en sallad med grillad romansallad, nekatriner, räkor, bröd och så la jag till ägg också.

Att grilla romansalladen med lite olivolja och salt var väldigt gott så det är ett tips som tillbehör till grillat.

Däremot kunde man doppa brödet i smöret från räkorna men det var ingen höjdare tycker jag.

Grillad romansallad med räkor!

Grillad romansallad m...

2 Läs mer >>

Gjorde havregrynsgröt till frukost idag. Jag har aldrig varit jätteförtjust i havregrynsgröt men har ett par personer på jobbet som förespråkar det mycket. Jag har tänkt i princip hela semestern att jag skulle göra det till frukost och idag, sista dagen på semester så haha

Hade mjölk, blåbär, solroskärnor och pumpakärnor till och det är okej att äta men fortfarande inte en favorit. Eftersom det inte är en favorit så känns det ju lite "omständigt" att göra gröt även om det egentligen går rätt snabbt :) serverades även med två ägg för lite protein.

Oftast äter jag macka och yoghurt på morgonen men hade vart gott att variera sig, vet bara inte riktigt med vad. Ska ju helst vara smidigt att göra med, speciellt på vardagarna :)

Havregrynsgröt!

0 Läs mer >>

Testade att göra en pasta-paj idag. I princip pasta och köttfärsås men ser ju lite roligare ut. Och så med en massa ost på toppen, både ricotta, parmesan och mozzarella.

Det jobbigaste var väl att ta bort kanten runt formen, var rädd att allt skulle rasa med det höll sig rätt bra 😊

Följde detta receptet men med vissa ändringar!

Rigatoni pasta-paj

0 Läs mer >>

Igår var vi på Älgsafari tillsammans med svärföräldrarna. Vi var på Smålandet strax utanför Markaryd, lagom långt att köra för en dagsutflykt.

Älgarna var fina och vi fick nog se de flesta som fanns där. 13 vuxna och 4 kalvar. En av älgarna heter Frida 😂

Vi åkte deras safaritåg vilket gjorde att guide berättade lite om de olika älgarna och om älgar i allmänhet så det var väldigt intressant tyckte jag. Vi fick även en varsin kvist vi kunde mata dem med.

Förutom älgar har de bisonoxar och några getter. Roligt med olika sorters djur 😊 när vi åkt tåget så hade vi en fika med pizzabullar och sedan glass. Gott gott! En väldigt bra utflykt.

Älgsafari

0 Läs mer >>

Jag testade att göra ytterligare en typ av bars. Tror jag föredrar denna men de var verkligen helt olika i smaken så kan ju vara därför. Men denna hade lite mer konsistens och var inte så klibbig.

Torkade blåbären själv. Tog 250 gram och det blev ca 40 gram när de torkat färdigt så tur jag bara skulle göra en omgång 😂

Passade bra efter en löprunda så här på kvällskvisten 😊

Blåbärsbars!

Bars med torkade blåb...

0 Läs mer >>

Sallad nummer 2 på menyn (ytterligare en kvar sedan) var en Ljummen tortellinisallad. Den var också god måste jag säga. Men å andra sidan kan väl knappast, lite pasta, bresaola och parmesanost bli fel 😉

Tortellinisallad

Ljummen tortellinisal...

0 Läs mer >>

Idag gjorde jag en riktigt god Laxsallad, lätt grillad lax i ugnen med lite mango chutney på. I salladen var de sockerärtor, champinjoner, rödlök, tomater och morötter. Till serverades en currydressing.

Laxsallad!

Laxsallad

0 Läs mer >>

Idag har jag testat att göra egna bars, att ha efter ett träningspass, som mellanmål etc. Så här i efterhand kunde jag nog haft i lite mer rågflingor då de blev lite lösa och godast direkt från frysen, annars blev de rätt klibbiga. Men de var väldigt goda måste jag säga.

Som topping använde jag osötad och osaltat jordnötssmör och kokosflingor.

Bars med dadlar

Annars går det rätt bra med träningen trots semester får jag nog säga, 12 pass på 4 veckor varav 4 bodypump pass. Visst 12 pass på de veckorna är väl inte så många för vissa men för mig är det bra, och att jag har tränat under semestern är bra för att vara mig 😃

0 Läs mer >>

Med ananas & mangosalsa samt kokosris. Gott men tar ju sin tid att göra. Ca 3 timmar på indirekt värme (150 grader). Man la bananer på köttet och så folie runt om. Smakade inte så mycket banan men det var gott.

Hawaiianskt långgrillad karré

Receptet var från Ica (men tydligen ursprungligen från Scan) och det är nog tur att jag ska träna idag, en portion innehöll strax över 1000 kcal så det är väl tur jag ska träna sen 😉 men det är väl dels jasminriset och så bananerna kan jag tänka mig 😊

Och så fick jag blommor av Adam idag, bara för att ❤

Hawaiiansk långgrilla...

0 Läs mer >>

Adams sista dag på semestern har spenderats som den bör, tycker jag. Efter att W vaknat vid 05.00 så somnade hon om vid 6.30 och vi sov till 8.00 typ.

Sen blev det frukost och så bestämde vi att vi skulle åka till café Killeröd för en lunch/fika och vidare till Glänninge sjö för att bada.

Det var ett väldigt fint café med en fantastisk utsikt men ganska dyrt måste jag säga. Tur räkmackan var god ;)

När vi var på caféet fick jag sms av en kompis som frågade om vi ville grilla med dem på stranden nu ikväll så då bestämde vi oss för det. Men innan dess blev det bad i Glänninge.

Kvällen avslutas i soffan med att titta på Bones. Åt även av chokladen jag köpet i Edinburgh. Skulle ju äta den när min godisutmaning var över men har glömt bort den men testade idag. Den var helt okej, inget speciellt men god!

Utflyktsdag!

0 Läs mer >>

Idag blev det ett recept från vardagsmaten.se och det var gott men jag tycker någon annan smak än citron hade behövts samt även om jag skivad potatisen ganska tunt så var den inte klar efter 25 minuter. Laxen var ju dock så ville inte ha inne den för länge så laxen blev sönderkokt.

Hade jag gjort om den hade jag nog kokat potatisen ett par minuter innan så den blivit helt klar. Sen hade jag också grillat dem istället för som nu i ugnen. Men jag orkade faktiskt inte fixa med grillen när Adam jobbade så ugnen fick det bli.

Citronlax i foliepake...

0 Läs mer >>

Igår bakade jag ett surdegsbröd på bara surdeg, dvs inger tillsatt jäst vilket det oftast är i surdegsbröd. Om än ganska lite.

Har gjort det en gång innan och det är en deg som bara ska röras ihop och sedan jäsa under dagen. Mina jäste från ca 12.00 till 22.00 sen bakade jag ut den i jäskorgar och lät stå i kylskåp över natten.

Tycker nog de blev bättre denna gången än förra faktiskt 😊

Godaste sättet att äta nybakt bröd är med bara lite smör på tycker jag, så himla gott!